Menu
  • ventana_r

  • autobusy Chausson

    Autobusy Chausson – wizytówka Warszawy lat 50-tych

    W trakcie drugiej wojny światowej komunikacja miejska w Warszawie straciła niemal wszystkie autobusy. Z powodu braku możliwości produkcji w kraju władze podjęły decyzję, by zakupić francuskie autobusy Chausson. Pierwsza dostawa dotarła do stolicy w 1947 roku. W kolejnych latach sprowadzono 800 sztuk pojazdów, które kursowały do końca lat 60-tych XX wieku. Można je zobaczyć na wielu filmach z epoki.

    Autobusy Chausson stanowiły symbol nowoczesności w swoich czasach. Pod koniec lat czterdziestych XX wieku odbudowywana Warszawa otrzymała pojazdy od jednego z czołowych producentów na świecie. Był to spory szok dla mieszkańców miasta, gdzie w transporcie zbiorowym zaraz po wojnie używano nawet samochodów ciężarowych. Pierwsze 8 sztuk pojawiło się na ulicach latem 1947 roku z okazji święta 22 lipca.

    Obecnie w kraju są tylko 2 egzemplarze. Prezentowany na zdjęciach został sprowadzony z Belgii i wyremontowany przez warszawski Klub Miłośników Komunikacji Miejski.

    Autobusy Chausson AH 48

    autobusy ChaussonPrezentowany na zdjęciach Chausson AH 48 powstał w 1950 roku. Przez lata był wykorzystywany przez belgijskie wojsko. Posiada on jeszcze charakterystyczny kształt przedniej części z wystającą chłodnicą. Ma on 30 miejsc siedzących a w sumie mógł przewozić do 80 pasażerów. W późniejszych modelach zmieniono całkowicie kształt przodu.

    Pierwsze warszawskie autobusy z Francji, oznaczone były symbolem Chausson APH 47. Dostarczano je do 1950 roku. Później nastąpiła przerwa w zamówieniach spowodowana pogorszeniem się stosunków krajów socjalistycznych z Zachodem. W latach 1954 – 1959 wznowiono zakupy nowego modelu APH 521 ze zmienionym przodem.

    Większość autobusów wykorzystywano w Warszawie, choć można je było spotkać również w Szczecinie i Katowicach a także jako pojazdy PKS.

    W latach sześćdziesiątych do stolicy trafiały już głównie jelcze ogórki produkowane w Polsce na licencji Skody i to one zdominowały komunikację miejską, dokąd nie ustąpiły miejsca wozom na licencji Berlieta szybko wypartym przez węgierskie Ikarusy.

    Marka Chausson zniknęła z rynku w 1977 roku, kiedy to zakłady weszły w skład koncernu Renault Vehicules Industriels.

    autobusy Chausson

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Wszystkie prawa zastrzezone | All rights reserved Ambassador 2020