Menu
  • ventana_r

  • Dieta dla cukrzyka

    Dieta dla cukrzyka

    Statystyki podają, że w Polsce to kobiety częściej zapadają na cukrzycę niż mężczyźni. Wśród diabetyków 56 proc. to kobiety, a 44 proc. – mężczyźni. Jednak w ostatnich latach zaobserwowano znaczny wzrost zachorowań na cukrzycę u mężczyzn po 50 roku życia. Objawy są dosyć charakterystyczne. To przede wszystkim osłabienie, nadmierna potliwość, wzmożone łaknienie, większe pragnienie, zmiany skórne.

    Mimo rosnącej popularności sportowego trybu życia, wciąż zaniedbywane są kwestie diety. A przyczyny cukrzycy, ogólnie rzecz ujmując to właśnie niezdrowy tryb życia. Wyjątkiem są kobiety w ciąży, w tym przypadku może pojawić się cukrzyca ciążowa.  U każdej osoby zdiagnozowanej organizm źle gospodaruje węglowodany, czyli cukry.  Leczenie cukrzycy polega na ustabilizowaniu poziomu cukru we krwi. W tym celu wprowadza się do organizmu insulinę, a terapię wspiera specjalnie dobraną dietą. Jak swoją dietę powinien zaplanować pacjent po wykrytej cukrzycy? Proponujemy 7 zasad, na podstawie których zbudujesz zbilansowaną dietę.

    1. Komponuj 5 posiłków dziennie. Przy cukrzycy musisz dbać o lekkie posiłki, aby uniknąć gwałtownych wahań poziomu cukru. W diecie powinny znaleźć się trzy główne posiłki oraz maksymalnie dwie przekąski – mogą to być owoce, np.: jabłka, pomarańcze, owoce sezonowe lub orzechy, migdały.
    2. Kontroluj indeks glikemiczny. Indeks glikemiczny wskazuje w jakim stopniu węglowodany podnoszą poziom cukru we krwi. Im bardziej przetworzony produkt, tym wskaźnik będzie wyższy. Produkty, które musisz raz na zawsze wykluczyć z diety to cukier i słodycze oraz produkty z białej mąki.
    3. Wybieraj zdrowe tłuszcze. Spożywanie tłuszczy powoduje, że organizm lepiej przyswaja witaminy i sole mineralne, a dodatkowo gromadzi zapasy energii. W diecie dla osób cierpiących na cukrzycę nie może zabraknąć oliwy z oliwek, ale tylko w niewielkiej ilości, np.: 2 łyżki na dzień. Oczywiście należy dodatkowo jeść ryby, głównie chude, np.: dorsz, sola, pstrąg. Z diety wyłącz wieprzowinę.
    4. Zrezygnuj z wszelkich smakowych napoi. Sięgaj tylko po wodę niegazowaną. Pij 1,5 litra wody Możesz ją urozmaicać smakową wrzucając listki mięty, plastry cytryny, a nawet wrzucając kilka mrożonych owoców, np. truskawki lub maliny. Woda jest bardzo ważna w diecie, nie tylko dla cukrzyków, ale tak naprawdę dla każdego człowieka. Przez wielu jest doceniona, a spełnia bardzo ważną funkcję – nawilża organizm i przyśpiesz przemianę materii.
    5. Do diety wprowadź białko. Wybieraj produkty białkowe pełnowartościowe o niskiej zawartości tłuszczu, np.: ryby, białka jajek, odtłuszczony nabiał, fasole. Białko przede wzmacnia mięśnie i pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.
    6. Nie rezygnuj z błonnika. Błonnik nie tylko ułatwia trawienie, ale również obniża poziom cukry we krwi. Najwięcej jest go właśnie w węglowodanach o niskim IG. Produkty, które zawierają błonnik to: wszystkie rodzaje kasz, ciemny ryż, ciemne pieczywo, kiwi, banan, czarne jagody, jeżyny.
    7. Do diety włącz ćwiczenia, minimum 3 razy w tygodniu. Wystarczy, że na ćwiczenia poświęcisz 35 minut dziennie, poprawi to Twoją wytrzymałość. Jeśli nie masz czasu – ćwicz w domu, wykorzystując video-trening z internetu. Ćwiczenia muszą być urozmaicone.

    POLECAMY: CO ZAMIAST SŁODYCZY 

    Jeżeli mimo starań nadal masz problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała i poziomy cukru należy jak najszybciej udać się do poradni diabetologicznej. Na pierwszej wizycie diabetolog ustali indywidualnie plan kontroli glukozy we krwi,

     

     

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Wszystkie prawa zastrzezone | All rights reserved Ambassador 2018