Menu
  • ventana_r

  • niebezpieczne pomarańcze

    Czy mandarynki i pomarańcze są bezpieczne dla zdrowia?

    Bardzo często podkreśla się, że dla naszego organizmu najlepsze jest to, co rośnie w naszym klimacie. To pewne, że polskie owoce i warzywa przyswajamy i przetwarzamy najlepiej. Z racji małej różnorodności i dostępności owoców w okresie jesienno-zimowym najczęściej sięgamy po pomarańcze i mandarynki.

    Z jednej strony to doskonałe źródło witaminy C, z drugiej zaś to grupa najbardziej alergicznych owoców spośród wszystkich cytrusów. Alergie wywołują przede wszystkim zanieczyszczenia znajdujące się na ich skórce.

    Powstaje pytanie jeść, ograniczać czy rezygnować z ich spożywania?  Jest wiele powodów, dla których warto sięgać zimą po pomarańcze i mandarynki. Zanim zostaną przedstawione walory cytrusów, podkreślmy jakie są przeciwwskazania w ich spożywaniu.

    Owoce te nie są wskazane w przypadku osób z pewnymi alergiami. Mandarynki i pomarańcze mają silne właściwości uczulające, głównie dlatego, że na ich skórce znajdują się substancje przeciwgrzybiczne i bakteriobójcze o dużej szkodliwości dla człowieka. Zabezpieczają one owoce przez psuciem w czasie transportu z Hiszpanii czy Włoch.

    Jednym z pierwszych objawów alergii pokarmowej jest świąd. Odczuwamy nieprzyjemne swędzenia na skórze, które oznacza nietolerancję albo znak, że organizm chce uwolnienia histaminy, związków chemicznego wytwarzanego przez organizm w celu walki z alergią.

    Są to owoce, które mogą okazać się szkodliwe u osób z wszelkimi chorobami nadwrażliwości jelit, np. u chorujących na Leśniowskiego-Crohna. Wspomniane cytrusy mogą dodatkowo podrażniać ścianki jelit, w wyniku tego nasilą się dolegliwości bólowe.

    Na szczęście alergik nie musi bać się niedoborów witaminy C. Jest ona dość łatwo dostępna w krajowych warzywach, jej źródeł można szukać w kapuście kiszonej, papryce, brokułach, pomidorach, kalafiorze. Spośród owoców warto wybrać te najbardziej odżywcze na świecie: jeżyny, maliny, truskawki, żurawinę, kiwi, papaje, melon, czereśnie, jagody.

    Mimo pojawiających się silnych reakcji alergicznych, nie można zapomnieć, że cytrusy mają też cenne właściwości odżywcze. Oto 7 korzyści dla zdrowia wynikających ze spożywania owoców pomarańczy:

    • Spożywanie codziennie szklanki świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego może znacznie obniżyć ryzyko rozwoju reumatoidalnego zapalenia stawów. Dieta bogata w owoce cytrusowe chroni też przed niektórym rodzajom raka.
    • O właściwościach zdrowotnych świadczy kolor mandarynek i pomarańczy. Silnie pomarańczowy kolor związany jest z obecnością beta karotenu, czyli prowitaminy A, która poprawia widzenie i stan skóry.
    • Pomarańcze są korzystne dla diabetyków. Wysoka zawartość błonnika i wysoki indeks glikemiczny pomarańczy sprawiają, że są one korzystne dla pacjentów z cukrzycą. Same skórki pomarańczowe mają niższy odsetek cukru, który może obniżyć poziom cukru we krwi.
    • Picie 1/3 szklanki soku pomarańczowego każdego dnia dostarcza około 40 mcg folianów kobietom oczekującym dziecka, co stanowi 10% zalecanej dziennej wartości.
    • Zapobiega wypadaniu włosów:
    • Witamina C z pomarańczy wyzwala produkcję kolagenu, który zapewnia lepszy wzrost włosów, zaś kwas foliowy również obecny w pomarańczach zapobiega wypadaniu włosów.

     

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Wszystkie prawa zastrzezone | All rights reserved Ambassador 2018