Cykl produkcyjny Lamborghini Aventadora pomału dobiega końca. Dziesięć lat to bardzo długo, nawet w świecie supersamochodów. Z tej okazji włoski producent przygotował limitowaną edycję na pożegnanie swojej legendy. Liczba egzemplarzy wyniesie równo 600. Co ciekawe, samochód będzie dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych – coupe i roadster. Z całą pewnością chętnych będzie znacznie więcej niż dostępnych pojazdów.
Limitowany Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae nie przeszedł rewolucyjnych zmian stylistycznych względem poprzednich wersji. Wciąż wyróżnia się on niezwykle ostrym, aerodynamicznym kształtem nadwozia, a także agresywnymi przetłoczeniami. Uwagę zwracają zamontowane nad tylnym zderzakiem końcówki układu wydechowego oraz pokaźnych rozmiarów dyfuzor. Samochód został także wyposażony w aktywny przedni splitter i tylny spojler. Jego ustawienie zmienia się automatycznie wraz ze wzrostem prędkości.
We wnętrzu włosi postawili na połączenie sportu z komfortem. Nie zabrakło w nim cyfrowych zegarów, które umożliwiają śledzenie najważniejszych parametrów podczas jazdy, a także foteli zapewniających wygodę w trakcie dalekich podróży. Najbardziej wymagający klienci mogą skorzystać z programu personalizacji Ad Personam, aby dostosować pojazd do swoich preferencji oraz upodobań.
Jak już zostało wspomniane na wstępie, powstanie zaledwie 600 sztuk limitowanej edycji Aventadora. Będzie ją można nabyć w jednej z dwóch wersji nadwoziowych. Coupe powstanie 350 egzemplarzy, z kolei roadstera – 250.
Najważniejszym elementem każdego supersamochodu jest jego silnik. W przypadku wszystkich wersji Aventadora za napęd odpowiada dwunastocylindrowa jednostka o pojemności 6.5 litra. W przypadku wersji LP780-4 Ultimae motor ten generuje moc 780 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy to 720 Nm. Oznacza to, że finałowa edycja legitymuje się lepszymi parametrami niż ekstremalna wersja SVJ, która jest cięższa o 25 kg.
Jak wyglądają osiągi superauta? Otóż Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae osiąga 100 km/h w 2,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 355 km/h. Takie osiągi z całą pewnością zrobią niemałe wrażenie na kierowcy oraz jego pasażerze, szczególnie podczas jazdy wersją roadster ze zdjętym dachem.
Lamborghini Aventador zadebiutował w 2011 roku jako następca Murcielago. Do napędu użyto wolnossącego silnika V12 o pojemności 6.5 litra. W początkowym okresie produkcji generował on moc na poziomie 700 KM. Samochód został wyposażony w siedmiostopniową skrzynię półautomatyczną zaprojektowaną przez włoską firmę Graziano Transmissioni. Parametry te umożliwiały osiągnięcie 100 km/h w czasie 2,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła 350 km/h.
Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wcześniejszych modeli Lamborghini, Aventador doczekał się kilku wersji specjalnych. Jedną z nich była LP720-4 50o Anniversario. Była to seria limitowana z okazji 50-lecia firmy Lamborghini. Samochód cechował się żółtym lakierem oraz kilkoma dodatkami aerodynamicznymi. Silnik został wzmocniony do 720 KM. Na uwagę zasługuje również wersja LP770-4 SVJ. To najbardziej ekstremalna odmiana Aventadora, przeznaczona w dużej mierze do jazdy po torze. Samochód ten cechował się rozbudowaną aerodynamiką oraz jednostką napędową o podwyższonej mocy do 770 KM.
Lamborghini Aventador zapisał się w historii motoryzacji jako jeden z najlepszych samochodów sportowych. Pomimo dziesięcioletniego stażu na rynku jego osiągi wciąż robią wrażenie i są nie do osiągnięcia dla wielu rywali. Lamborghini planuje jednak zakończenie produkcji, a co za tym idzie, następca musi już być prawie gotowy.
AutoVIPek
zdęcie: lamborghini.com
Tagi: Lamborghini, Lamborghini Aventador, luksus, motoryzacja
Lamborghini Aventador – marzenie
Dodaj komentarz