Logo strony
Logo strony
Flota elektrycznych samochodów

Flota elektrycznych samochodów coraz większa. Obiecujące prognozy na przyszłość
Opublikowano: 14 stycznia 2022

Analiza przeprowadzona przez EY i Eurelectric nie pozostawia złudzeń. Flota elektrycznych samochodów jest coraz większa. W 2030 roku po Europie jeździć mają 73 miliony pojazdów służbowych elektrycznych.

Flota elektrycznych samochodów – dobre prognozy

EY i Eurelectric opublikowały komunikat dotyczący samochodów służbowych w Europie. Są to firmy działające na rynku usług m.in. audytorskich, doradztwa podatkowego, biznesowych oraz strategicznych i transakcyjnych. W raporcie ujęto samochody elektryczne.

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez EY i Eurelectric, choć floty służbowe stanowią jedynie 20 proc. europejskiego rynku samochodowego, odpowiadają za więcej niż 40 proc. liczonego w kilometrach dystansu pokonywanego przez wszystkie samochody oraz za połowę emisji CO2 i gazów cieplarnianych generowanych przez transport drogowy. Dlatego to elektryfikacja flot samochodów służbowych będzie głównym motorem ograniczającym emisje CO2 i innych gazów cieplarnianych w Europie – napisano w oficjalnym komunikacie.

W tej chwili na naszym kontynencie sześćdziesiąt procent sprzedawanych aut przeznacza się do użytku służbowego. Jak podają dane z 2019 roku, aż 96 procent samochodów flotowych posiadało napęd spalinowy.

Jak jednak pokazują szacunki, Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez EY i Eurelectric, choć floty służbowe stanowią jedynie 20 proc. europejskiego rynku samochodowego, odpowiadają za więcej niż 40 proc. liczonego w kilometrach dystansu pokonywanego przez wszystkie samochody oraz za połowę emisji CO2 i gazów cieplarnianych generowanych przez transport drogowy. Dlatego to elektryfikacja flot samochodów służbowych będzie głównym motorem ograniczającym emisje CO2 i innych gazów cieplarnianych w Europie.

Flota elektrycznych samochodów sposobem na redukcję spalin?

Michał Lesiuk, partner EY przekonuje, że rozpoczęcie elektryfikacji w sektorze motoryzacyjnym od floty aut wykorzystywanych przez firmy, pozwoli szybciej ograniczać emisję szkodliwych substancji do atmosfery niż dzieje się to w przypadku indywidualnych aut.

Co więcej, działania w segmencie samochodów flotowych – które często pokonują określone, regularne i możliwe do przewidzenia bądź usystematyzowania trasy, mają stałe punkty docelowe i przystanki – pozwolą w pierwszym etapie łatwiej zarządzać niezbędną dla rozwoju tego rynku infrastrukturą punktów ładowania. Dodatkową zaletą takiego działania będzie możliwość wykorzystania wiedzy nabytej podczas tej transformacji i rozwiązań, które jej będą towarzyszyć, do szybszego rozwoju rynku wtórnego samochodów elektrycznych, a także popularyzacji samochodów elektrycznych na użytek indywidualny – przekonuje Lesiuk, cytowany w opublikowanym komunikacie.

W tej chwili po europejskich drogach jeździ 308 milionów samochodów. Jedynie 3 miliony to samochody elektryczne. Prognozy są jednak optymistyczne. W ciągu najbliższych 9 lat liczba to wzrosnąć ma do przynajmniej 40 milionów.

Oznacza to ogromne wyzwanie infrastrukturalne. Obecnie w Europie istnieje ok. 213 tys. publicznie dostępnych stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Choć jest to względnie zadowalający stan, wraz z większą liczbą pojazdów trzeba będzie dążyć do znaczniej rozbudowy aktualnej infrastruktury.

Flota elektrycznych samochodów – czy państwa powinny zachęcać do nabywania ekopojazdów?

Jak przekonują autorzy analizy, w dążeniu do rozwoju elektromobilności powinny pomagać państwa. To one powinny zachęcać do nabywania pojazdów elektrycznych poprzez specjalne ulgi podatkowe lub inne zachęty finansowe.

Projekty i plany dotyczące dekarbonizacji prowadzone są na różnych szczeblach. Zobowiązanie, by do 2030 roku zrezygnować w Europie z aut spalinowych niektóre kraje podejmują jeszcze bardziej odważnie i jak na przykład Norwegia – zamierzają wprowadzić ograniczenia nawet wcześniej. Wciąż wyzwaniem jest jednak wysoki koszt samochodów z napędem elektrycznym – wyjaśnia Lesiuk.

Flota elektrycznych samochodów w przyszłości jest więc niemal pewna. Europejskie państwa będą musiały więc przygotować się na związane z nią wymogi infrastrukturalne.

Andrzej Dworzański

 

Tagi: , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Liczba komentarzy: Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści

farby do obciążników

Jakimi farbami malować obciążniki do ciągnikó...

Obciążniki ciągnikowe są istotnym elementem wpływającym na prawidłową...
Koszulki UV

Właściwości koszulek z filtrem UV – ochrona i...

Koszulki UV stają się coraz bardziej popularne, szczególnie wśród osób...
osuszacze sprężonego powietrza

Kiedy do sprężarki śrubowej warto dokupić osu...

Nowoczesne sprężarki śrubowe są często wykorzystywane...
kask motocyklowy

Jakie właściwości musi mieć dobry kask motocy...

Wybór odpowiedniego kasku motocyklowego jest kluczowy dla bezpieczeńst...