Opel Astra to jeden z najpopularniejszych kompaktów w Europie. Jego kolejna generacja zbliża się wielkimi krokami. Zainteresowanie nią, podobnie jak miało to miejsce w przypadku poprzedników, jest bardzo duże. Zimą samochód przechodził testy na drogach ośnieżonej Laponii. Czego możemy się spodziewać po nowej odsłonie lubianej Astry?
Inżynierowie Opla postanowili zabrać prototypy swojego najnowszego samochodu na daleką północ, aby przeprowadzić testy w niezwykle wymagających warunkach tamtejszej zimy. To jednak nie wszystko, ponieważ testy są prowadzone również w centrum testowym niemieckiego producenta zlokalizowanym w Dudenhofen, a także badania w laboratorium kompatybilności elektromagnetycznej w Rüsselsheim.
Zimą temperatura w Laponii spada nierzadko poniżej minus 30 stopni Celsjusza. W takich warunkach można sprawdzić wytrzymałość poszczególnych elementów, a także prowadzenie na ośnieżonych i śliskich drogach.
Celem testów jest dopracowanie wszystkich podzespołów auta w taki sposób, aby zachowywało się ono w sposób przewidywalny i bezpieczny. Co więcej, jazdy na dalekiej północy umożliwiają sprawdzenie wydajności takich elementów jak ogrzewanie, wentylacja, czy też klimatyzacja.
Opel nie pochwalił się jeszcze oficjalnymi zdjęciami nowej generacji popularnej Astry. W Internecie można jednak znaleźć fotografie zamaskowanych prototypów w trakcie jazd testowych. Samochód zachował charakterystyczną dla hatchbacka sylwetkę, co oznacza, że nie zmienił się on w crossovera, czego obawiali się niektórzy miłośnicy modelu. Auto z pewnością upodobni się do innych pojazdów, które można znaleźć w salonach Opla. Po zdjęciach widać, że jego stylistyka nawiązuje do takich modeli jak Mokka, Crossland oraz Grandland X. Można się więc domyślić, że z przodu zastosowane zostaną wąskie lampy. Z kolei całe nadwozie stało się bardziej masywne.
Zmian można spodziewać się także we wnętrzu. Zapewne będzie ono utrzymane w modnym ostatnio minimalistycznym stylu. Tradycyjne zegary najprawdopodobniej ustąpią miejsca wirtualnym wskaźnikom.
Należy się również spodziewać, że Opel postawi na elektryfikację Astry, wszak marka ta ma wyznaczać trendy w tym zakresie w nowo powstałym koncernie Stellantis. Z pewnością pojawi się wersja z napędem hybrydowym, a za jakiś czas być może również w pełni elektrycznym. Smochód ma być spokrewniony pod względem konstrukcyjnym z Peugeotem 308 najnowszej generacji.
Pierwsza generacja Opla Astry zaliczyła swój rynkowy debiut w 1991 roku, zastępując popularnego Kadetta. Samochód cechował się bardzo prostą konstrukcją, co przełożyło się na jego niezawodność. Z kolei bogactwo wersji nadwoziowych i silnikowych sprawiło, że klienci mogli znaleźć wariant dobrze odpowiadający ich potrzebom i oczekiwaniom.
W 1998 roku Opel zaprezentował drugą odsłonę Astry. Zyskała ona bardziej nowoczesny wygląd. Nabywcy mogli wybierać pomiędzy sześcioma wersjami nadwoziowymi – 3- i 5-drzwiowym hatchbackiem, eleganckim sedanem, praktycznym kombi oraz stylowymi coupe i kabrioletem. Najmocniejszy silnik dostępny w wersji OPC generował 200 KM.
Trzecia odsłona pojawiła się w 2003 roku. Tym razem Opel postawił na pięć wersji nadwoziowych. Nowością był wariant coupe-cabrio z metalowym składanym dachem. Astra wciąż mogła pochwalić się bardzo bogatą paletą jednostek napędowych.
Sześć lat później na zaprezentowano czwartą generację modelu. Zyskała ona bardziej elegancki i masywny wygląd, co było spowodowane względami bezpieczeństwa. Nie zabrakło również sportowej wersji OPC, która tym razem oddawała do dyspozycji kierowcy 280 KM.
Piąta generacja pojawiła się na rynku w 2015 roku. Pod względem stylistycznym stanowi ona rozwinięcie swojego poprzednika. Samochód ten zyskał uznanie w oczach wielu dziennikarzy, którzy poddawali go testom. Ich uwagę zwróciło przede wszystkim bardzo dobre prowadzenie.
Obecna odsłona Opla Astry dostępna jest już od sześciu lat i przyszedł najwyższy czas na zmianę. Wciąż jednak trwają testy zamaskowanych prototypów, które mają na celu dokładne sprawdzenie możliwości pojazdu. Nowa Astra najprawdopodobniej zostanie oficjalnie zaprezentowana na jesieni 2021 roku.
AutoVIPek
zdjęcia: media.stellantis.com
Tagi: Laponia, motoryzacja, Opel Astra
Dodaj komentarz