Toyota Aqua to japońska wersja modelu Prius C. Jest to niewielkie, typowo miejskie auto, które cieszy się dużym zainteresowaniem na rynkach, na których jest oferowana. Są to głównie rodzima Japonia, Stany Zjednoczone oraz Australia. W 2021 roku zadebiutowała druga generacja tego samochodu. Co ciekawe, oferuje ona możliwość zasilania domu prądem z akumulatorów pojazdu.
Nowa Toyota Aqua jest mocno spokrewniona z dobrze znanym w Europie Yarisem. Podobnie jak jej popularny kuzyn została zbudowana na płycie GA-B z serii TNGA. Aqua jest jednak nieco większa i oferuje większy rozstaw osi, co przekłada się na wyższy poziom komfortu pasażerów.
Aqua prezentuje się bardziej dojrzale niż najnowsza odsłona Yarisa. To propozycja dla spokojniejszych kierowców, którzy niekoniecznie chcą się wyróżnić z tłumu. Uwagę zwraca linia okien, która unosi się ku tyłowi pojazdu, a także duże tylne lampy.
Jeżeli zaś chodzi o napęd, zastosowano tutaj dobrze znany z Yarisa układ hybrydowy. Jednostka spalinowa ma trzy cylindry i pojemność 1,5 litra, jest ona wspomagana silnikiem elektrycznym. Łączna moc tego układu to 116 KM. Jest on o 20% oszczędniejszy niż napęd stosowany w poprzedniej generacji. Oznacza to, że na jednym litrze benzyny Aqua jest w stanie przejechać ponad 35 km, czyli średnie spalanie na 100 km to zaledwie 2,8 litra. Jeżeli zaś chodzi o dynamikę, to jest ona wystarczająca do tego, aby sprawnie poruszać się w miejskich warunkach, z myślą o których zaprojektowano nową Toyotę.
Samochód dostępny jest w dwóch wersjach – z napędem na przednie koła albo na obie osie. Inteligentny napęd AWD-i rozdziela moc na poszczególne osie w zależności od warunków. W czasie ruszania 80% mocy trafia na przednie koła, a 20% na tylne, z kolei podczas ruszania pod górę wartość przenoszona na tył wzrasta – maksymalnie do 60%. Natomiast po przekroczeniu 70 km/h napędzane są wyłącznie przednie koła.
Ciekawostką jest fakt, że nowa Toyota Aqua może być wykorzystywana jako mobilny powerbank. W samochodzie zamontowane zostało gniazdko 100 V o mocy 1500 W. Możliwe jest podłączenie do niego urządzeń domowych w sytuacji przerwy w dostawie prądu. Skąd taki pomysł inżynierów Toyoty? Otóż należy pamiętać, że Aqua to samochód przeznaczony głównie na rynek japoński, gdzie często występują trzęsienia ziemi.
To jednak nie koniec ciekawych rozwiązań, które zwiększają funkcjonalność auta. Otóż przednie fotele można obrócić, aby łatwiej wyjść na zewnątrz albo zamontować fotelik dla dziecka.
Kolejnym udogodnieniem jest funkcja Comfort Pedal. Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia samochód zdecydowanie zwalnia, odzyskując przy tym energię, która następnie jest wykorzystywana do zasilania silnika elektrycznego. W ten sposób można niemal wcale nie korzystać z pedału hamulca.
Na pokładzie nie zabraknie również innych rozwiązań technologicznych, które ułatwiają życie kierowcy i jego pasażerom. Najciekawszym z nich jest system automatycznego parkowania, który nie wymaga korzystania z pedałów przyspieszenia i hamulca. Wystarczy tylko wcisnąć odpowiedni przycisk, a samochód sam zaparkuje.
Toyota Aqua zjeżdża z taśm montażowych w zakładzie zlokalizowanym w prefekturze Iwate w Japonii. Samochód ten będzie do nabycia w 2021 roku. Niestety nie trafi on na rynki Starego Kontynentu. Początkowo można go będzie kupić w Japonii, a za jakiś czas być może auto trafi również do amerykańskich i australijskich salonów.
Toyota słynie z produkcji bardzo dopracowanych samochodów różnych segmentów. Duże znaczenie mają dla japońskiego koncernu auta typowo miejskie. Jednym z nich jest model Aqua, który jest bardzo ceniony w Japonii oraz Stanach Zjednoczonych. Jej najnowsza generacja nie tylko dobrze wygląda, ale oferuje też niezwykle interesujące rozwiązania technologiczne. Szkoda tylko, że nie zobaczymy tego auta na polskich drogach.
AutoVIPek
zdjecia: global.toyota
Tagi: auto, motoryzacja, technologia, Toyota Aqua
Dodaj komentarz