„Profilaktyka Człowieku! Dbaj o siebie i ciesz się końskim zdrowiem” – takim hasłem Ministerstwo Zdrowia zachęca młodych ludzi, aby zaczęli dbać o swoje zdrowie. Resor właśnie rozpoczął kampanię edukacyjną, która będzie prowadzona m.in. w internecie przez młodych youtuberów.
Kampania skierowana jest do osób w wieku 18-35 lat. Jak się okazuje, młodzi ludzie nie są najzdrowsi. 10 proc. osiemnastolatków cierpi na nadciśnienie, a wielu z nich nawet o tym nie wie, ponieważ nie wykonuje systematycznie badań. Tymczasem nieleczone nadciśnienie grozi zawałem serca i udarem mózgu.
Z danych przedstawionych przez Ministerstwo Zdrowia wynika, że 12 mln Polaków, wśród których jest wiele młodych osób, choruje na różnego rodzaju alergie. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, bo kichanie i kaszel traktują, jako objaw przeziębienia.
Częstą chorobą młodych jest również astma oskrzelowa, której także towarzyszy kaszel, plus: świszczący oddech i duszności.
Zdrowie, czyli system naczyń połączonych
O tym, jakim zdrowiem się cieszymy odpowiadają m.in. geny, ale tylko w 20 proc. Natomiast aż w 80 proc. mamy na to wpływ sami. Podstawą jest wyrobienie w sobie dobrych nawyków. Ważna jest aktywność fizyczna i wysiłek – trzeba ćwiczyć codziennie, a nie zrywami – raz w tygodniu.
Niebagatelny wpływ na zdrowie i samopoczucie ma dieta. Stąd powiedzenie – jesteś tym, co jesz. Podstawowy grzech popełniany przez młodych ludzi, to brak śniadań. Należy jeść wszystko, ponieważ dieta musi być urozmaicona, ale „jeść z głową”, czyli często i małe porcje.
Młode osoby jedzą za dużo słodyczy i piją zbyt wiele słodzonych napojów. Efekt, to nadwaga i otyłość, a w przyszłości cukrzyca.
Problem ze zdrowiem młodych ludzi ma jeszcze jeden aspekt. Po bilansie osiemnastolatka, oni znikają z systemu opieki zdrowotnej. Nie wykonują badań kontrolnych i u lekarza pojawiają się po 20 latach, z już zaawansowanymi chorobami, którym można było zapobiec.
W kampanii Ministerstwo Zdrowia zachęca do okresowych wizyt u lekarza rodzinnego, który zdecyduje o wykonaniu badań: kontroli cholesterolu i poziomu cukru, zmierzy ciśnienie, doradzi jak zrezygnować z używek.
Kampania trafiająca do młodych
Resort zdrowia zdaje sobie sprawę, że młodzi ludzie 80 proc. wolnego czasu spędzają w internecie. A autorytetami są dla nich youtuberzy. I to właśnie Zuzanna Borucka, Stuart Kluz-Burton (znany jako Stuu), Adam Drzewicki (Matura to Bzdura), Krzysztof Golonka (Trenuj z Krzychem) będą na swoich kanałach zachęcać do dbania o zdrowie.
Akcję promuje też spot, w którym człowiek w masce konia, przekonuje do profilaktyki, stąd właśnie hasło – „Profilaktyka Człowieku! Dbaj o siebie i ciesz się końskim zdrowiem”.
Partnerami kampanii zostali: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, Towarzystwo Internistów Polskich i Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce.
Kampania realizowana jest z środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego i budżetu państwa.
Tagi: Adam Drzewicki, Krzysztof Golonka, nadwaga, otyłość, Stuart Kluz-Burton, zdrowie, Zuzanna Borucka
Dodaj komentarz