Pięć lat temu ten aspekt nie był brany pod uwagę, padało stwierdzenie, że sklep spożywczy online jest fantastyczny, bo ludzie nic tam nie kupią. W rzeczywistości – robią to, wielkość handlu internetowego w różnych krajach sięga 45-50% i nadal rośnie.
W 2021 roku w wyniku analizy porównawczej średniego sprawdzenia sklepu spożywczego online i sklepu w pobliżu domu zidentyfikowano ciekawy trend. Informacje te są przydatne do refleksji, gdyż odzwierciedlają możliwości zaoszczędzenia czasu, finansów i nie tylko:
Wydawałoby się, że to zwykłe badanie, placówki handlowe konkurują, walczą o kupującego, jakie są tu trendy? Mówiąc wprost, wiadomość jest alarmująca dla sklepu detalicznego: kupujący kupują więcej jednostek produktu, wydając na niego mniej pieniędzy.
Innymi słowy, jeszcze pięć lat temu kupowaliśmy pełen koszyk artykułów spożywczych w dużym supermarkecie, biegnąc do małego sklepiku koło domu, by kupić zapomnianą paczkę papierosów czy coś innego. Teraz „biegamy” do supermarketu przeważnie nie po jedzenie.
„Nowość” trendu nie jest taka, jeszcze w 2019 roku 67% kupujących sprzęt AGD (zwłaszcza drogi) wybrało się do dużych placówek handlowych „na wycieczkę”. Skrupulatnie wybierali telewizor, dręczyli konsultantów wyjaśnieniami, szczegółami i wychodzili. Zakupu dokonali w sieci z rabatem do 20% w porównaniu do dużego hipermarketu. Teraz sytuacja wygląda następująco: 35% ludzi są gotowi trochę przepłacić, ale po to, by kupić rzecz, którą dotknęli swoimi rękami. Kolejne 27% przyznają, że lubią spędzać czas między ladami, a drobne zakupy to „napiwki” do sklepu dla przyjemności zakupów.
To jest trend, w którym wygrywa Internet, ale retail nie kasuje. Jeśli trzeba kupić płatki owsiane – jedno opakowanie łatwiej kupić w osiedlowym sklepie, ale jeśli potrzebujemy ich dużo, lepiej udać się do dużego supermarketu.
Agregator wspólnych zakupów w Internecie ma taką samą przewagę nad dużymi detalistami, jak ten nad sklepem na rogu. Cena paczki będzie o 20 proc. niższa, jeśli kupisz opakowanie 5-10 sztuk. W porównaniu z ceną na ladzie, co piąte opakowanie jest za darmo i nie trzeba nigdzie chodzić, przyniosą do domu i podziękują.
Są takie sklepy internetowe, i statystyka nie oszukuje, na paragonie będzie napisane – płatki owsiane, 1 opakowanie, a koszt dziesięciu opakowań. Oto tendencja: oszczędzamy pieniądze kupując mądrze, nie tracimy czasu, uzupełniamy koszyk w domu, w przytulnej atmosferze. Cóż, chętnie spędzimy w sklepie wolny czas, zabawimy się, zostawiając w podziękowaniu niewielką kwotę i paragon z mnóstwem drobiazgów.
Tagi: internet, sklep spożywczy, zakupy
Dodaj komentarz